Gode råd til din jobsøgning
En hjælp til selvhjælp ved din jobsøgning: Få inspiration til hvordan du kommer i gang med at skrive ansøgning og cv.
Af Biblioteket
Skriv en ansøgning
Generelt kan man sige, at ansøgningen skal bestå af tre dele:
- Motivation: Hvorfor søger du jobbet?
- Faglige kvalifikationer: Hvad kan du tilbyde ud fra de krav, der er i jobannoncen?
- Personlige egenskaber: Hvordan er du som person?
Lav et CV
CV´et kan indeholde:
- Oplysninger om erhvervserfaring, uddannelse og kurser.
- IT-kundskaber.
- Sprogfærdigheder.
- Personlige egenskaber.
- Frivilligt arbejde.
- Fritidsinteresser.
- Kontaktoplysninger.
- Hvis du har brug for at finde oplysninger om, hvor du tidligere har arbejdet, kan du finde en oversigt ved at logge ind med NemID på borger.dk og vælge pensionsoversigt: ATP på Borger.dk
Når du så skal søge et konkret job, kan du plukke det ud, der passer til jobbet.
Her kan du hente en simpel skabelon, hvor du kan udfylde dine egne kvalifikationer.
Lidt om Worddokumenter og pdf-filer
Når du sender din ansøgning og CV, er det en god ide, at dokumenterne bliver sendt som pdf-filer.